انتخابات

قدس انلاین-قاانی:به اعتقاد یکی از نمایندگان مجلس ،دولت در سال جاری در نتیجه کمبود نیروی فرهنگی مجبور به واگذاری 950 مدرسه به بخش خصوصی شد در حالی که اگر جذب نیروی معلم دقیق صورت می گرفت چنین روندی صورت نمی پذیرفت.

زمزمه استخدام جدید درآموزش وپرورش/اعلام آمادگی مجلس برای ارایه مجوز/دردسرجذب148هزارنفرطی سه سال دردولت دهم!

به گزارش قدس انلاین چندی پیش وزیر اموزش وپرورش درباره کمبود معلم در مقطع ابتدایی نیز تصریح کرد: در کل کشور یک میلیون همکار فرهنگی وجود دارد که متکلف 13 میلیون دانش آموز در سراسر کشور می باشند که از این 13 میلیون دانش آموز، 11.5 میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به تحصیل می باشند. 
علی اصغر فانی ادامه داد: به ازای هر 11.5 دانش آموز یک نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد که این آمار بیان کننده آن است که در کلان با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم بلکه با تورم نیروی انسانی نیز مواجه هستیم اما مشکل در این است که این نیروی انسانی به درستی توزیع نشده اند. 
وی با اشاره به استخدام های غیر بومی در آموزش و پرورش نیز گفت: طرحی در دولت یازدهم طرحی با عنوان «از بوم برای بوم» کلید خورده است که کشور را به بوم های مختلف تقسیم بندی شده است که پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیز بر این مبنا می باشد یعنی از هر بوم نیروی همان منطقه گرفته می شود و سپس استخدام همان منطقه خواهند شد. 
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه استخدامی آموزش و پرورش در سال 94 نیز اظهار کرد: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش می تواند علاوه بر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان، از لیسانسه های مرتبط از طریق آزمون نیز نیرو جذب کند و به دنبال آن هستیم که از این طریق نیز نیرو جذب کنیم و باید مجوز این نوع جذب را از سازمان مدیریت دولتی بگیریم. 
فانی درباره طرح مهرآفرین نیز گفت: در سه ساله آخر دولت قبل مجموعا در کشور 148 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند که رقم بسیار بالایی است و سازمان مدیریت اعلام کرده است که ظرفیت استخدام در آموزش و پرورش در سه سال گذشته پیش‌خور شده است و امیدواریم که بتوانیم طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بتوانیم نیروی مورد نیاز خود را جذب کنیم. 
*دانشگاه فرهنگیان تنها راه جذب معلم است 
اگرچه درمقابل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر ضرورت تامین نیروی فرهنگی از سوی وزارت آموزش و پرورش از مبادی در نظر گرفته شده از سوی قانون، گفت: تنها راه جذب معلم دانشگاه فرهنگیان است در غیر این صورت دولت باید پاسخگو باشد. 
ابوالقاسم خسروی سهل آبادی  با تاکید بر ضرورت تامین نیروی فرهنگی از سوی وزارت آموزش و پرورش از مبادی در نظر گرفته شده از سوی قانون، گفت: دولت باید بداند که انتشار اخباری مبنی بر صفر شدن سهم دانشگاه فرهنگیان در سال آتی در خصوص جذب نیروی فرهنگی اقدامی خلاف قانون است.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت به ویژه وزارت آموزش و پرورش باید  نسبت به جذب فرهنگیان از مبادی تعریف شده یعنی دانشگاه تربیت معلم و همچنین فرهنگیان اقدام کند، افزود: پذیرش معلم در آموزش و پرورش از سایر مبادی در صورتی که با مجوز مجلس و همچنین در نظر گرفتن دوره های آموزشی همراه باشد قابل پذیرش است.
وی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسیر به کار گیری نیرو استخدام در وزارت آموزش و پرورش را دانشگاه فرهنگیان دانسته است، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در سال اول فعالیت خود اقدام به پذیرش 25 هزار و سال دوم 17 هزار نیروی کرد، ولی متاسفانه سال جاری 11 هزار پذیرش انجام شد که از این میزان نیز دولت اقدام به اختصاص ردیف استخدامی برای نیمی از آن ها نکرده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: دولت با پذیرش نیروی فرهنگی خارج از مبادی در نظر گرفته شده بر خلاف تعهد وزارت آموزش و پرورش درقبال سند تحول بنیادین عمل می کند.
 خسروی سهل آبادی با بیان اینکه هر نوع پذیرش فرهنگیان باید مطابق با قانون باشد، گفت: از آنجایی که نیروی فرهنگی قرار است به آینده سازان کشور آموزش دهد نباید بدون تخصص کافی به این حوزه وارد شود.
وی با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به آموزش و پرورش از حیث تربیت نیروی انسانی، افزود:دولت باید نسبت به تعهد خود در قبال پذیرش فرهنگیان از مبادی تعریف شده پایبند باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت در سال جاری در نتیجه کمبود نیروی فرهنگی مجبور به واگذاری 950 مدرسه به بخش خصوصی شد در حالی که اگر جذب نیروی معلم دقیق صورت می گرفت شاهد بروز چنین واگذاری نبودیم
*آمادگی مجلس برای ارایه مجوز به آموزش‌وپرورش درخصوص استخدام نیرو
از سوی دیگر سخنگوی فراکسیون دانشگاهیان مجلس٬ با تاکید بر ضرورت جذب نیروی موردنیاز آموزش وپرورش از سوی دولت٬ گفت: مجلس آماده ارایه مجوز به وزات آموزش وپرورش برای جذب نیروی موردنیاز این وزارتخانه است. 
 موید حسینی‌صدر با تاکید بر ضرورت جذب نیروی موردنیاز آموزش وپرورش از سوی دولت٬ گفت: در حال حاضر آموزش وپرورش در بسیاری از بخش‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه است.
نماینده مردم خوی وچایپاره در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه توجه به نیازهای آموزشی کشور از مایحتاج معیشتی واجب‌تر است٬ افزود: در آموزش وپرورش استخدام یکسری از نیروها از جمله نیروهای خدماتی٬ سرایدار مدرسه و همچنین مربی در برخی از رشته‌ها ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه استخدام مربیان پیش‌دبستانی به عنوان معضل کنونی آموزش وپرورش باید به جد مدنظر دولت قرار بگیرد٬ تصریح کرد: باید یک آنالیز اساسی از سوی آموزش و پرورش در خصوص نیازها صورت بگیرد و نسبت به استخدام نیروهای متخصص هر چه سریع‌تر اقدام شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه آموزش وپرورش بحث حیاتی بوده و نمی‌توان آن را یک مسئله جزئی تلقی کرد٬ گفت: آموزش حتی از معاش هم ضروری‌تر بوده بنابراین انتظار می‌رود که آموزش وپرورش مقدمات استخدام نیروهای موردنیاز را فراهم کند تا به این ترتیب علاوه بر رشد شاخص‌های کیفی٬ آمار بیکاری نیز کاهش یابد.
وی ادامه داد: آمارهای غیررسمی حاکی ضرورت استخدام  بیش از10 هزار نیرو در آموزش و پرورش است که مربیان پیش دبستانی نیز جزو این گروه هستند.
حسینی‌صدر با بیان اینکه مجلس آماده همکاری با دولت برای ارایه مجوز در خصوص استخدام نیروهای مورد نیاز آموزش وپرورش است٬ افزود: مجلس به هیچ وجه موافق به‌کارگیری بازنشستگان در بدنه آموزش وپرورش نیست.
وی ادامه داد: امیدوارم بحث استخدام‌ها با تفاهم حل شده و نیروی مورد نیاز واحدهای آموزشی تامین شود.
سخنگوی فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر ضرورت توجه جدی‌تر به مباحث علمی و آموزشی کشور٬ گفت: لازمه رشد علمی کشور توجه به نیروهای فرهنگی و جایگزینی افراد جوان با نیروهای بازنشسته است./
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    10 0
    باسلام من دوساله که اموزش دهنده نهضت سواداموزی هستم مدرک کارشناسی دررشته اقتصاددارم آیاآموزش وپرورش طرحی برای استخدام نیرو های نهضتی به عنوان معلم دارد؟
  • محمدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    با سلام واقعا در استخدام های آموزش و پرورش طی سالهای اخیر تنها نیروهای پیش دبستانی هستند که در حقشان ظلم فاحش شده با تشکر یک فرهنگی
  • محدثه IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    با سلام در مورد فرغ التحصيلان رشته دبيري رياضي چه خواهد شد از سال 84 در رشته دبيري رياضي فارغ التحصيل شده ام واكنون فوق ليسانس رياضي هستم ولي بيكار
  • مهربانی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    فقط بازنشستگی پیش از موعود نیروهای فاقد کارایی+
  • شیرین IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام از شما خواهشمندم نیروهای نهضتی فرد به فرد را استخدام کنید مگر ما چه گناهی کرده ایم این همه زحمت کشیده ایم ما هم مثل شرکتی ها بپذیرید به امید استخدامی التماس دعا
  • ا پورطوسی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    با سلام اینجانب مدت شش سال با نهضت سواد آموزی همکاری دارم اما هیچ امیدی ندارم استخدام شوم ماباید تا کی بلا تکلیف باشیم من با مشکلات زیاد ادامه تحصیل دادم به امید استخدام شما را به خدافکری به حال ما بکنید نمی دانید با چه بد بختی در این چند سال کارکرده ام.لطفا فکری به حال ما بکنید.ممنون